roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

torsdag 18 februari 2010

kakelugnen, igen


-den kläs nu! Hela rummet ändrar långsamt karaktär med den nya "möbeln"! Det är verkligen ett precisionsarbete. Jag tänker på hur skickliga murare det måste ha varit till de utsirade pjäserna som fanns redan på 1700-talet med vackra färgade kakel, friser och utskott. Den här ugnen är fennoskandisk, innandömet är tillverkat i Norge, kaklen i Sverige och muraren med hantlangare är från Finland.
Undrar om de kom ihåg att sätta en lyckoslant under?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, jag gillar allt , du min sköna ! Ingen annan kan så ingående å fullständigt skildra händelsernas gång. Vi hoppas att de drar bra sen efter fyra veckor då det får småningom börjas att eldas ! Å att de som blir inneboende skall uppskatta möjligheterna till billig å skön värme !

solveig sa...

Ja, vi får nog vänta tror jag med att elda. Den torkar så långsamt mitt i vintern. öppnade spjäll och luckan men sotluckorna satt hårt, månne de murat fast dem?