roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

torsdag 21 januari 2010

groddar

räddar salladsbordet. Det är nästan så att det känns lite motigt att stoppa de små liven i munnen som man lurat att växa. Gott på smörgås, i soppan och bara så där. Men riktigt smör vill jag ha på smörgåsen.



Läste om Annika Dahlqvist som propagerar för rejäl husmanskost, mat som man åt förr då det inte fanns en aning om hur olika fetter inverkar på kroppen, huvudsaken man blev mätt. Min farmor från Norge, Hedvig Wessel hette hon, sa att man blir tykk i hodet av potatis.

Hon menade antagligen att huvudet blir slött och trött när kroppen blir mätt av mest potatis. Rör man inte på sig och förbränner lite ska man följdriktigt äta mindre men under vintern behöver vi fetare mat för att öka förbränningen och hålla värmen. Så hette det förr.

Människan är inte annorlunda till kroppskonstitutionen nu än under stenåldern då man mest åt kött, efter säsong frukt, bär, nötter, ägg, fågel. När jägare- och samlarstadiet övergick till jordbruk och gjorde människan stationär kom kolhydraterna in i kosten, men det var ett slit för maten fortfarande.

I sydliga länder fanns tillgång till frukt och grönt året runt, inte avstod man animaliska fetter som fårost, gåslever, skinka, osso bucco för det. Här i kalla nord höll sig rotfrukter en tid i stukor och jordkällare men under vårvintern var det mest animaliskt innan grönskan kom tillbaka.

Kosten ifrågasätts mycket just eftersom vi håller på äta oss sjuka när vi inte behöver jobba varken för att fånga eller odla vår mat. Olika maskiner tar hand om det mesta grovjobbet, vi tar bilen till marketen och förargar oss över att behöva gå så långt för att komma till mjölkdisken med ett otal olika mjölksorter. Läser fetthalten på paketen innan de åker ner i köpvagnen och så bila hem att vrida eller trycka på knappar.

Mat är värme och tröst och sällskap och frid på jorden människan till behag och mat som tillagas från början av råvara och grädde och smör blir allra godast.

Med groddar till.

3 kommentarer:

maja sa...

Jag är glad att jag lärt mig det viktiga med att ha rejäl mat på bordet, lagad från scratch, av dig. Jag avskyr påssoppor och socker(pålägg) på brödskivan, och inte är jag speciellt rädd för fett heller skulle jag påstå.

Men denna Annika Dahlqvist...hon har väl sina slutklämmar men hennes propagerande för mer köttätande tycker jag är fel och när hon slänger ur sig dynga som i detta inlägg http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/vegetariskt_en_dag_i_veckan börjar hon ju bli direkt farlig.

"Om alla i Sverige minskade sin köttkonsumtion med 75 procent skulle ytterligare 3 920 700 människor kunna leva på jorden med svensk levnadsstandard utan att öka belastningen på miljön." läser jag på Vegofamiljens blogg. Det låter något som jag hellre strävar efter än Annika Dahlqvist diet. :) (vilken man säkert kan följa utan att äta så mycket kött som hon propagerar för)

maja sa...

Länken kom inte helt med, försöker igen såhär: Länk

Anonym sa...

Det är inte fel att äta vegetariskt om det ger tillräckligt med näring. Kött en eller två dagar i veckan tycker jag är helt tillräckligt. Lyckligt kött. AD tar i lite väl, man får ta det med en nypa salt. Solveig