roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

torsdag 10 december 2009

my home is my castle

En borg som skyddar där jag kan spatsera omkring bland kära ting och kika ut på världen utanför utan att den tränger sig på. Njuter av tystnad utan skrällig musik och prat om en febersjuk jord genom tv och radio, om självmordsbombare som skam till sägandes gör att man inte längre orkar engagera sig. Vår galna värld snurrar ändå vidare där ute, varm eller kall.


eldar och bakar och är mormor

Ett svagt sprakande från granveden i spisen, akvariet plaskar och klockan tickar frid medan doften från kakbaket sprider sig.

Det stundar till jul igen och en lätt nervositet sprider sig inför fridens högtid. Köpmännen vrider händerna och hoppas på kommers utan like. Den som är ensam känner sig ännu mera ensam och den som har folk hos sig stressar och barnen vill och önskar och hoppas och smågrälar och föräldrar känner ett litet pirr av stingslighet för varför kan inte du när jag.. ?

Julen är ett lackmuspapper doppat i vardagslivet. Julen visar hur det är annars. Ursäkta Jesus, men jag längtar till påsken.


Har bakat fyra olika sorters kakor av samma deg. Enkelt och snabbt sätt att fylla kakburken med olika kakor.


Trollerikakor

450 gr vetemjöl
300 gr smör
150 gr socker
1 ägg

Kör allt i matberedaren tills det blir en boll. Sätt i kylen en halv timme. Rulla därefter till en rulle som delas i fyra eller sex lika stora delar. smaksätt delarna på olika sätt.

Körsbärskakor.
Arbeta ihop degen med 3 tsk vaniljsocker och forma till en rulle. Pensla den med äggvita och rulla den i pärlsocker. Skär degen i skivor, lägg ett halvt cocktailbär på varje och grädda 5 min i 225 C'.

Kryddkakor med mandel
Arbeta degen med 2 tsk kanel, 1 tsk nejlikor, 1/2 tsk ingefära. Forma till en rulle och lägg kallt. Skär i tunna skivor och lägg en mandel på varje. Grädda 5-6 min i knappt 200 C'.

Snurrkakor.
Dela degen, arbeta ena halvan med 2 msk kakao och 2 msk vatten som blandats samman. Kavla ut båda delarna till lika stora plattor, pensla den ljusa med äggvita och lägg den mörka ovanpå. Platta ihop och rulla som en rulltårta. Skär i skivor och grädda 4-5 min i 200C'.

Trekanter
Arbeta samman degen med 3 msk hackat syltat apelsinskal, 3-4 msk hackade russin, 3 msk hacka de cocktaibär, lite rivet citronskal och forma till en rulle. Forma med en palettkniv till trekanter. Lägg kallt, skaär sedan i skivor och grädda 5-6 min i 225 C'.

Chokladkakor
Arbeta degen med 2 msk kakao och 2 msk kallt starkt kaffe som blandats. Forma till en rulle och ställ kallt. Skär sedan i skivor, pensla med äggvita och doppa i hackade mandlar eller nötter. Grädda 4-5 min i 200 C'.
Citronfyrkanter
Arbeta degen med 2 msk apelsin marmelad och rivet skal av en cirton. Forma till en rulle, lägg kallt och skär sedan i skivor. Pensla med äggvita, strö över hackade nöter, mandel eller kokos. Grädda 5-6 min i 225C'.

Inga kommentarer: