roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 8 december 2009

knep 2 , kroppsbalsam



Så här på vintern får man lätt torrt skinn, hur man än smörjer sig. Ju mera man smörjer sig mera tycks huden behöva. Kanske den blir lat att producera nytt fett då den får det utifrån. Jag tror det beror på beståndsdelarna i kroppssmörjan. Naturliga och växtbaserade ingredienser torkar inte ut på samma sätt som mineraloljor. Hud och hår och naglar innehåller samma beståndsdelar, jag tror att det inte behöver vara så stor skillnad på vilken smörja de behöver. Marknaden har gjort skillnaden för att vi ska köpa olika för huvud, axel, knä och tå.

Ett bra knep jag har; smetar in hela kroppen med kalamata extra virgin olivolja innan jag går i bastun. Där sörplar skinnet i sig näringsämnena i oljan! Så vanlig löulu och tvätt, sedan smörjer jag in hela mig med hårbalsam. Låter det verka en stund och sköljer av. Len och fin blir man och -så enkelt.

Inga kommentarer: