roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 8 december 2009

knep 1, disk


Ett knep för att spara vatten när jag diskar. Klickar lite diskmedel på det våta kärlet, kranen är stängd! och gnider överallt med borsten. Därefter sköljer jag snabbt under rinnande kran ner i diskbaljan för att ta tillvara diskmedlet som sköljs ur med vattnet. Vattnet går bra att använda till annat som sedan ska rengöras. Det mesta sköter diskmaskinen men svårdiskat sätter jag i blöt, det går bra i kallt vatten. Gnider samtidigt runt kanten så att den blir ren, annars torkar det fast där.
Att diska under rinnande vatten är ett slöseri med ändlig resurs och tanklöst mot torkan i många många hushåll.

Det är lite tokigt att man måste låta så mycket bra kallt vatten gå ner i avloppet innan varmt vatten kommer. För att ta tillvara, när jag kommer ihåg, fyller jag en kastrull och ställer den på vedspisen, där får den stå och magasinera värme när spisen eldas.
Vattenräkningen kommer att stiga, fick brev om det idag. Jo, vatten är dyrbart.

Att köpa disktrasor tycker jag är onödigt, det går bra att använda bitar av avlagda bomullskläder. Bara att slänga dem i tvättmaskin, eller i komposten om de tjänat ut. En av mina väninnors mamma hade alltid illaluktande disktrasor, glömmer det inte. För att de inte ska bli och lukta måste de torka ordentligt mellan användningarna. Skölj i lite ättiksvatten först. Har flera igång så att de hinner bli ordentligt torra mellan varven.

Ska komma med fler knep , det är bara det att själv är jag så van vid att göra på ett visst sätt så jag inte tänker på att det kanske är ett bra knep.

2 kommentarer:

maja sa...

i Norge använder man inte de där slit-o-släng disktrasorna som finns i Sverige o Finland, de finns inte ens att hitta i butiken. Här använder man bara grova tygbitar som håller länge och som man bara slänger i tvättmaskin när de är för smutsiga.

Anonym sa...

Plus till norrmännen. Disktrasor med bilder av Viktoria och Daniel och så vidare.. blir förvånad.
solveig