roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 7 december 2009

mormors baktankar


En sak som är trevligt att göra så här års är att baka. Det doftar gott och blir varm skön värme i köket. Den kommer liksom på köpet med vedspisen.
Julen behövs minsann för att komma över midvintermörkertröskeln. Har tänkt i år att den inte ska kosta skjortan. Mitt- i-livet- människorna de får ligga i de. Mormor hon har gjort sitt hon, nu ska hon njuta utan stress för allt har sin tid.

Min beundran och högaktning åt alla mammor. Allt ska mamma hinna med för att julen ska bli god. Mitt i stressen ska hon lirka och jämka och med en glättig min med huvudet fullt av planer allt i ordning ställa.
Minns hur det var. När barnen hade somnat satt jag ofta kvar i julnattens stillhet och njöt av den särskilda juldoften, av granen och ljusen och kände tiden som just i nuet bara rusar. Julen var en mätare på hur barnen vuxit sen den förra, liksom varje försommar vi kom första gången ut till skären.

Inga kommentarer: