roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 18 december 2009

dansk banankage

Nu måste jag komma med något trevligare, tycker mig märka att det varit mycket eländeselände i mina blogginlägg på sistone. För att ingen ska tro att jag är en gnällkäring som söker elände för att ha något att skriva om vill jag härmed övertyga om om inte helt så delvist om motsatsen. Därför passar det utmärkt med en banankaka i stället. Den här kakan är absolut den förnämaste av alla banankakor, inte för söt med frisk, milt syrlig banansmak. vassego!!




Banankage

1 1/4 tekop sokker
2 ägg
100 gr smör
2-3 bananer
2 tekoppar mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1/2 tekopp sur grädde eller surmjölk
1 tsk soda

Vispa ägg o socker. Smält smöret i en avlång bakform, smöra runt i formen och häll över resten i surmjölken. Bröa formen. Blanda torra ingredienser sinsemellan. Rör ner i äggsmeten blandat med smältsmör surmjölkblandningen. Mosa bananerna med gaffel och blanda med. Häll allt i kakformen och grädda i 180 C' tills kakan känns torr inuti med en trästicka. Ca 45 min.

Inga kommentarer: