roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 16 oktober 2009

vad liten gumma kan gno

Fake it 'til you make it. Oftare har jag fått mig upplyst att det är först när man lärt sig en sak ordentligt som man kan fuska men om man aldrig lärt sig en sak ordentligt får man göra det ändå och det har jag gjort nästan jämt. Fuskat. Det finns gränser på hur man fuskar, dem sätter eget samvete och lagen. Storsvindlare och bedragare är fula fiskar, något så avancerat fusk har jag inte begåvning för.

Jag hade till exempel ett himla besvär att komma in på någon utbildning. Det fordrades det ena och det andra som inte räckte till i betygen. År gick att höja nivån så att säga. Väl där inne på utbildningen gick det med ett nödrop och efter ett obestämt antal år skulle man ju ut därifrån med nämnda utbildning i fickan. Men se det var ett behej att komma ut också.

Det fodrades det ena och det andra som inte räckte till för betyget.

Men tjo vad det var livat det lilla som jag minns.

Det regnar, om ingen märkt det. Gjorde en runda kring hus och gård för att se hur det droppade och rann från tak och stuprännor. Är man fastighetsägare är det att gå ut i regn och rusk och kolla fastighetens reaktion och tillstånd i dylikt väder.

Det rann fel. På fel sätt åt fel håll. Takrännan var sned åt fel håll och ur stupröret rann det på stenfoten. Vad gör man då, jo tar och skaffar en sån där strut att trä på öppningen och så trär man på en slang på pipen och så får vattnet rinna över till grannen eller ut på, vart det far. Nån annanstans.

Fick tag på en ny fin strut, en gammal styv slangstump och en rostig slangklämma som var för trång. Slangen gick inte på pipen så jag skar opp den och trädde på. Snurrade en järntråd hårt om. Tadaa! Så ut i regn och rusk och sätta den på stuprännans öppning. Den var för trång. Skam den som ger sig. Hämtade järntråden och band fast strut och slang i stuprännan med den.
Vattnet rann stiligt ut bort i gräset. Inte så illa fuskat. (få se hur länge det håller...)

Inga kommentarer: