roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 3 oktober 2009

"Hitt reisso


vart inhibera.* "

En veckas resfeber hade eskalerat till en nästan panisk skräck. Inte bästa övertalning av alla i gruppen hjälpte, jag tror jag aldrig varit så orubblig. Och envis. Jo, så blev det, jag for inte heller. Flygfobin och hemmabäst tog överhanden. Inga grekiska övärldar i världen går upp mot lingontuvorna, sjö och strand, åkrar, fält och hagar i kära hemtrakterna. Jag ville inte fara NÅNSTANS. Bara hem.
I bussen övergick den i en blandning av eufori och ruelse, över att få komma hem till lugnet och vad har jag gjort. Ingen trängsel, allt så vant och kärt. Mot "att resa är att leva". Ack, mot fobier hjälper inte det klokaste förnuftsresonemang.
Nu känns det som om jag varit på en lång resa i alla fall och kommit tillbaka och ser med nya ögon.



Fobiska hemmamamman och mormodern sätter eld i vedspisen och ska baka äppelkaka och njuta av trygga livet. Med kissen, hunden, rosengång och pelargoner.



Jag hoppas seglarna har det toppen där bland Kykladerna. Lagom vindar, sol och fina vyer och hamnupplevelser.



* Ett Kokkola-uttryck, (Kokkola är staden Karleby på finska) som härrör sig från en vits där den ångerköpte mannen som hade bett en annan man dra åt helvete . Som sedan ville släta över med "den där resan, den är inhiberad.") uh

Inga kommentarer: