roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 22 september 2009

små och stora svampar

igen. De här underliga svamparna växer i trädgården. I svenska färger, blått och gult. Eller är det grönt. Det är nog så att det finns så många svampsorter som jag inte vågar mig på, har inte lärt mig fler än de min mamma lärde mig. Som jag lärt min dotter och hos henne har intresset blivit riktigt stort. Hon har förmågan att se på naturen var det borde finnas och kommer hem med så mycket hon bara hinner plocka.

Svampsortimentet har ändrat i naturen sedan jag gick med min mamma i skogen. Riskor var den vanligaste svampen. Hittade vi en Karljohan var det rena euforin. Mamma blötlade och förvällde och saltade in. Riskor har en utpräglad svampsmak men måste blötläggas i ett dygn, kokas och vattnet slås bort innan de är lämpliga att äta.

Hon gjorde en underbart god svampkaviar av den saltade svampen. Den saltades in mycket hårt, det fanns ju ingen frys, och överst skulle det läggas en tvättad sten på ett rent fat för att hålla svampen hoppressad. Saltet skulle vara havssalt, det var mycket viktigt.

Det fanns så många knep kvinnor kunde förut som kommit bort i den snabbmatlagningskultur vi har idag. Det mesta finns färdigt i lagom stora plastförpackade portioner för fort ska det gå. Då skulle det tas tillvara från första råvara början. När mamma hemma förut hade diskat undan efter middagen fick hon ibland ta itu med förberedelserna för nästa mål. Det var ett heldagsjobb att vara hemmafru och ta tillvara.


Här receptet på svampkaviar . Det finns inga mängder, mamma smakade sig fram..

Creme fraiche, gräddfil eller smetana.
Hackad lök.
Urlakad och hackad saltad svamp.
Peppar.

Allt blandas och avnjuts på smörgås.

Inga kommentarer: