roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 28 september 2009

när man pratar om trollen

står de i farstun. Nu ringer de i mobilen. Nu skulle det ske, dikena var igenvuxna och mossiga. Det blev en uppiggande frisk promenad på skiftet på morronkvisten idag. Här inväntar vi skogens rådgivare och virkesrepresentant som kommer vandrande med ritningar på dikesrensningar i högsta hugg.

Med humor blir avvikande åsikter ett friskt pingpongande. Han såg på skogen med dollartecknet för ögonen medan jag fröjdade mig åt rotvältor, vildvuxenhet och john bauer-vyer. Riktigt roligt blev det.


"Här ska det rensas diken", sa han.
"Varför det?" sa jag mest på skämt.
"Ja, för att det ska växa bättre", sa han.
"Varför det?"
"Så du får bättre kvalitet på virket."
"Varför det?"
Då förstod han att jag inte skulle bli värst samarbetsvillig. Det blev ändå ett friskt utbyte av åsikter. Han var bunden i sitt yrke men antingen böjde han sig för fakta eller för att käringen var besvärlig. Det blev ändå en promenad full av skratt. Killen var smidig både i terrängen och skallen.

Han visade granrötans spridning i den över 100-åriga skogen. På oxalisen som växte mellan rötter som kommit i dagen när marken dikats för ca 20 år sedan. " Här är bästa förutsättning för nyplantering när den gamla över 100åriga skogen tagits bort."

"Om ett okänt antal år kommer folk att betala för att se en hundraårig skog," sa jag.

"Här är fullt med mossa," sa han och rev lite med avsmak upp ett sjok vitmossa i diket. "Det ska det inte vara."

"Det är här i mossan surheten ska vara, inte rinna ut genom diken till vattendragen. Fin husmossa att täta stockväggar med, den konserverar virket med sin syra", sa jag medan jag försökte hålla nackhåren tillbaka när jag tänkte på hur det skulle se ut när de varit framme och grävt. Han skrattade och stövlade vidare mellan granarna.

Kanske han började ge upp. Där inne bland de för ca 30 år sedan tätt planterade granarna växte en fin grön matta av alla möjliga olika mossor. Inget annat än mossor. Han visade spår av mårdhund och rådjur och jag kunde inte låta bli att säga att de kanske inte hade varit här om skogen var skött..


"Här måste åtminstone vartannat träd bort," sa skogskillen.



"Och se här, såhär får det inte se ut ."
"Underbart!" sa jag. "En sån jätte! Vad svampar och småkryp ska frossa, här finns namnam i 150 år för blåfjusar, korksvampar och snarkborrar. "
Han visste att jag visste en del om skog och att jag gått utbildning
så han log och gav upp.
"Ja, vi låter gammelskogen förbli som du vill och bli ännu äldre gammelskog men skärmträden kan vi väl få ta bort där får du ved, också gallra bland granarna där."

Ok. Det är ekonomidelen. Lämna så och så många kubik ved åt mig men kom inte hit med några dikesmaskiner, nej nej nej.

Så for vi hem och plockade av oss älgflugorna.

3 kommentarer:

maja sa...

Hahaha! Härligt! :D

Fick hem nå papper på skogsvårdsavgift. Varför ska jag betala den? Jag vill inte att nån ska "vårda" min skog? Den vårdar sig själv.


/lika pöllo som mor sin

Lena sa...

Jag har nog betlat min skogsvårdsavgift. Det ör skatt (relaterat till skogsgrejs, vägar etc) inget annat. Allt fan ska beskattas, int slipper du undan... Betala o spara räkning/kvitto, deklarationskillen ska ha det sen, man får avdrag.

maja sa...

okej.. :) det låter ju finare med skogsvård än skogsskatt.

Här försöker man göra staten en tjänst (jo, precis min avsikt!) och bevara en plätt mark bland alla klonade skogar och så måste man betala för det. Hmpf. Och vad får jag för det (som ej är bosatt i finland)? Nada!

/sur bortskämd emigrant