roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

onsdag 9 september 2009

lite samhällskverulering

måste jag hälla i den här slasktrattsbloggen. Har nyss fått en ny skrivare, den gamla var tydligen programmerad att säga upp kontraktet efter ett visst antal print. För att få igång den igen måste till ett program, med en manual och därefter startar den när man låtit byta ut några färgkuddar som det behövs en fackman till om man inte är fingerfärdig i huvet själv. Fackmannen kostar skjortan. Han säger att det är billigare att köpa en ny. Det är dyrt att reparera en gammal apparat för arbetet kostar mer än vad som ska bli gjort.

Så köper kunden dvs jag en ny apparat och i den ingår också fax därför att fax är standard i skrivare. Nu har jag sagt upp väggtelefonsabonnemangset så fax behöver jag inte men öm jag skulle behöva det nån gång i en oviss framtid, man är ju egen företagare och ska inte springa till banken för att få något faxat, det ska man ha själv om man har lite högre tankar om sig. Så får jag väl fixa faxet då och därmed bidrar jag till att kommersen går medan sopberget växer. Men det gör jag inte. Fästmannen fixar den gamla skrivaren och använder den själv.


Så det här med gräsklippsnojan i stan. Det surrar och brummar när motorgräsklipparna far som ilskna oranga nyckelpigor över minsta gröna plätt. Varför har vi blivit så estetbenägna att det inte tåls växtlighet av skiftande karaktär på stadens ytor? Nej, det ska vara slätstrukna enahanda gröna golv stora vida, med någon plantering som bryter därför att vi hellre sätter en människa på en bensindriven oljudsmaskin som luktar och skitar ner luften än sätter flera människor i arbete att slå med lie (lie? va fan det är ju hedenhös!) gallra och klippa för hand. Människor som skulle få arbete, jobba med kroppen i en ren luft i stället för att en människa sitter på en maskin med radio extrem i hörlurarna fjärran från verkligheten medan maskinen spyr och dundrar och mejar ner minsta försök till ängsblomma. Men det är billigare att en jobbar med att förstöra miljön än att fler jobbar därför att den är värdefull.

Inga kommentarer: