roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 14 augusti 2009

stilleben i skärifönstret


värmedagarna är förbi, augustinätterna mörknar och sommarlinnen, tunna byxor och andra sommarkläder åker tillbaka in i klädskåpet. Tack för denna ljuva tid, på med strumpor och skor.

Det är Tove Jansson som har skrivit så här vackert om augusti:

”Jag älskar gränser. Augusti som är gränsen mellan sommar och höst är den finaste månad jag vet. /- - -/ Skymningen är gränsen mellan dag och natt, och stranden är gränsen mellan hav och land. Gränsen är förväntan: när bägge är förälskade och ingenting är sagt. Gränsen är att vara på väg. Det är vägen som är viktig.




Har läst ut boken om Columbus, var han riktigt klok? av Herman Lindqvist. Det storartade var inte att han, Columbus upptäckte Amerika, vilket han till sin död trodde var Indien. Det storartade var att han tog språnget. Att utan vetskap men med en stark övertygelse bege sig rakt ut mot horisonten på 1490-talet. Vad spanjorerna sedan åstadkom i sin okunskap och religiösa fanatism därborta var rena röveriet, hu så de bar sig åt med människorna. Själva sjöresorna sätter fantasin i rörelse. Hur levde de ombord, hur sköttes rigg och segel och hur klarade de stormarna för det blåser inte lite i Karibien när det blåser.

Kanske det någon gång görs en replik av "s/s Nina" och seglas som på Columbus tid på samma sätt som " Götheborg" seglade till Kina? Det borde spanjorerna ha råd med, så mycket guld som de stal.

2 kommentarer:

Mikusagi sa...

Jag kom hit i min jakt på en källa till Tove Jansson-citatet. Är det från en bok? En intervju? En dikt? Vet du?

Solveig Sjöskog sa...

Hej! Jag kommer inte längre ihåg var jag läste citatet, det är så länge sen. Tyvärr. :(. Tror det var i nån tidningsartikel om henne.