roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

onsdag 19 augusti 2009


Hundraåriga fönster i lekstugan får sig en översyn. Lekstugan har en särskild doft som påminner mig om somrarna hos mommo på Alholmen. Ljudet av fönsterhaken som slår mot karmen är slöa varma dagar, finlandssvenska röster och grus som knastrar. Simhuset och lukten från cellulosafabriken blandad med doften av vitklöver över stenbryggan och lupinerna i alla färger vid stranden.

Tyyne trind och glad hushållerska och hennes man Mölsä som gick omkring och skötte trädgården, skojade och skrattade hörde sommaren till. Han var lite pedofilisk av sig han, Mölsä. Intresserad på ett snällt vis av oss småkusiner som sprang omkring och lekte, flickor sådär sex-sju år. Ville bära oss, handen som åkte lite för högt upp, det var inte helt oskyldigt. Vi förstod att han var "fel", fnittrade och hade lite roligt åt honom. När jag sov över hos dem en gång, Tyyne och Mölsä, i deras lilla sommarbostad, satt han i sin säng och vinkade mig till sig samtidigt som han visade sitt kön. Naturligtvis vägrade jag, det såg ju äckligt ut. Det blev aldrig något mera men obehaglig kändes han, den snälla Mölsä. På finska kallas sådana "snälla farbröder för namusetä." Godisfarbror.

Jaha, så halkade jag in på det minnet under målandet. Harregu, det är ju över femti år sen, preskiberat minsann. Lekstugan blir fin, måste köpa fönsterkitt i morron. Sen ska jag måla om invändigt.


Nytt utegolv och ny trappa 2008.



Mamma, 13 år, på trappan 1937.

Inga kommentarer: