roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 17 april 2009

gyllene tider


Under seglingen i Grekland i fjol våras tog vi iland på en ö som heter Hydra. Där växte längs vägkanten en liten klöverväxt med små gula blommor som jag genast blev förälskad i. Det verkade vara ett ogräs och spred sig med utlöpare. Frön får man ta med sig hem men inte levande plantor, så jag sökte efter frön och rotade och kröp på alla fyra på en ö i Grekland. Så bröt jag mot lagen rev loss och tog med mig en rotbit som blev så lesset och tyckte inte om att komma till Finland falnade och dog.

Nu har jag hittat frön till den. Underbart. Guldoxalis heter den och nu har den grott i sin ask. Hoppas den utvecklar rhizomer som de andra oxalisarna jag har..

Brukar använda tomma tomatförpackningar att så och driva upp i, de är idealiska som miniväxthus, har både dränering och lufthål.

Fröjd och återvinning.

Inga kommentarer: