roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 3 april 2009

märkliga upptäckter bland fröna

snigelblomma

jag beställde i fjol. Föll för de fantasirika namnen, hade inte en aning om vad det var jag beställde från Plants of Distinction. Det visade sig vara det mest fantastiska växter. Det märkliga är att de flesta är medicinalväxter med halucinogen verkan om man skulle komma på den tanken. När jag googlade kom jag in på sidor där det diskuterades vilken effekt de hade.

Tänker nu inte extrahera dem på något sätt, det är bara så intressant att läsa om deras egenskaper och historia. Det är alltid lika fascinerande att tänka hur växter kan ha egenskaper som inverkar både fysiskt och psykiskt på faunan, hur flora och fauna är inbördes inflätat i varandra på gott och ont.

virginiansk frossört, Mad Dog, (Scutellaria laterifolia)
mormonte (Ephedra viridis) och
heimiana , Heimiana salicifolia samt
krapp ( Rubia tinctorium)

och så denna skapelse som jag trodde var rosenböna. Den kallas korkskruvsböna eller snigelblomma (Phaseolus caracalla) och verkar inte vara så vanlig. Hittar den inte i någon annan fröfirma så mycket klokare blev jag inte. Men mera spännande blir det om de gror!

Det kan ha sina sidor med frön man inte vet vad det är. Växter som inte hör hemma här kan sprida sig okontrollerat, som jättebalsaminen, den giftiga jätteflokan och i min egen trädgård nejlikroten som blivit ett svårutrotat ogräs. En fri marknad medför risker med frön över gränserna.

Den växt jag allra helst skulle vilja ha i trädgården är eldkrassen. Det är en perenn som är knepig att få att etablera sig och måste skyddas för tjälen. Risken är minimal att den tar kommandot skulle jag tro, rötterna ska söka sig djupt innan något syns ovan jord. Men effekten när den klänger sig upp för en mörk gran vore något att stoltsera med!






Inga kommentarer: