roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 23 februari 2009

sorti




En pytteliten fluga hade hamnat i min mjölk, en blomfluga. Utan att reflektera tog jag upp den för att rädda den, inte för att den smutsade ner mjölken utan för att rädda den som var så liten. Så liten att jag knappt såg den på skedbladet. Lever du? Jo, den levde. Greps av medlidande, satte den på fingret och skulle blåsa iväg den försiktigt. Då trillade den i fisksoppan och där kunde jag inte urskilja den bland örtkryddorna. Jaha, du får väl bli uppäten då. Inte kan jag börja ömma för en vinterblomfluga.

Insekter finns ju i överflöd. Men honungsbin börjar det bli ont om.

Amaryllisen har ny knopp. Den vissnade blomman är obefruktad och gör en sorglig men magnifik sorti med stöd av det nya knoppen. Som är den tredje stjälken ur samma lök..

Inga kommentarer: