roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 30 januari 2009



Strosa omkring på ett loppis har sin speciella känsla. Bland saker som levt livet och önskar ett nytt, kanske uppdaterat, uppvärderat och upphöjt, saker med en själ och en hemlig historia dold. Att ställas fram och beundras.

Det är otroligt så mycket prylar det finns bland människorna.

Det är bara det att hjärnan inte hinner med att registrera det ögonen ser och benen, dem skulle man helst vilja ta av sig en stund för de bara går fast man inte vill.

Jag är så svag för böcker, särskilt de som inte gör något väsen av sig. Ju diskretare de är ju nyfiknare blir jag, vad gömmer sig där? Skrikiga färger och stora bokstäver och tjocka volymer med glansigt papper gör inte samma intryck. Kanske en dålig erfarenhet jag har, det yttre har försökt kompensera ett intetsägande inre.

Nu ska jag vila min samtidshjärna i Selma Lagerlövs allvar. Bakom dammiga sammetsdraperier under lampans hängande fransar i mårbackaanda. Med människor som lider för det de tror på. Vida åthävor, ögon stora och gester för att passa stumfilm.

Hon driver lite med oss människor, tror jag, Selma.

1 kommentar:

Klimakteriehäxan sa...

Grattis, du har gjort ett fynd!
Selma är fantastisk!