roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 12 januari 2009

resligt

foto: Maja
Tromsö by night

Från Malaysias fuktvärme till Namibias mastodontiska och torra sanddyner och Sydafrikas nationalpark och.. sitter hon nu här vid en fjord i Nordnorge med denna utsikt och syr på sin kära syma-ma-ma-maskin, min kära Ma-Ma-Ma-doter.

Och sonen, han for ju runt den här bollen... ensam. Medan tidningarna slår upp hela halva sidor och skriver om killar som gjort det tycker han att det inte är något att prata om ... Jag förstår, (-hon är en så förstående och klok mamma fast hon bara är en ko- ), efter en sån upplevelse är det en hel del som behöver sorteras i sina mentala fack och ligga till sig lite. Tas fram senare och gås igenom när det blir tid till det. Sen får man se.
Äldsta dottern har också färdats så mycket hon hunnit innan det blev fullt upp med annat.

Ja, inte har den kommit från mig, reslusten, för det bästa jag vet är att vara hemma i mitt hem där jag bor därhemma i mitt hem. När vi skulle flyga till Maldiverna då de var 10-13 årsåldern gick jag och våndades så att jag bad någon annan åka i stället. Men det är en hemlighet, tur att denne någon inte kunde.

Redan som barn kände jag stort obehag av att resa nånstans. Det var sorgligt, det kändes otrevligt och otryggt och jag får alltid genomgå en inre strid innan det bär iväg ut på någon resa. Äpplet faller långt från trädet..

Nu har vi planerat en segling i Grekland igen i höst min fästeman och jag, och jag har mardrömmar redan.. båten sjunker med fören i vädret som Titanic.

Som alternativ till det osunda i att i dagens läge äntra ett aerodynamiskt transportmedel som bidrar till jordens undergång
har vi tänkt åka till Grekland med tåg. Inte så sunt och rent det heller men man kan ju inte åka häst och vagn mera för DET skulle jag kunna tänka mej. En häst drar inget bränsle när den går, bara när den står..

En resebyrå som förväntar sig förpassa en greklandsresenär till ort och ställe börjar genast pussla ihop flygtider. Tåg? Då ja hm, måste ni nog prata med Statens Järnvägar.
Det visade sig inte det enklaste, en massa byten och ska ni genom Ryssland, Baltikum eller ner till Italien..?

Själva resan blir en upplevelse i sig.

1 kommentar:

maja sa...

Tufft att ni ska åka tåg. Blir mycket sittande och väntande och språng mellan bytena och knappast vidare sköna nattsömnar men jag är säker på att det är det värt, vilken resa i sig!!
Tromsö by night är nog förresten inte så mycket natt utan en hel vanlig eftermiddag här upp i det mörka norr... ;)
Kram