roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 6 oktober 2008




Ett första utkast på Julia-akvarellen. Jag vet inte om jag kan bättre än såhär. Ibland brukar den första bli den bästa. Om jag målar om och målar om tappar jag lusten och det fräscha ögat och allt måste vila en tid.
Vattnet måste bli mera distinkt, himlen har för få färger och det som blir största utmaningen är varifrån ljuset ska komma. Tänkte mig en mera dramatisk ljussätning, en belyst båt med skarpa skuggor mot en mörkare himmel.
Att få schvung i båtens linjer, smäckerheten, utan att den ser tung och stel ut är en utmaning.

Skummet vid bogen blev inte så bra och mera skum i kölvattnet ska det vara. Horisonten måste vara rak. Som alltid ska det lyckas genast. Det går inte att ändra. Då är det inte en akvarell. Svårt men roligt.

Inga kommentarer: