roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 15 september 2008


Lite mer i matväg, det är samlandets tid. Förut räknades en människas ålder i vintrar, hur många vintrar man överlevt. Som det inte är någon konst numera att överleva en vinter måste det sitta någonstans djupt i mina gener att samla och ha ett förråd när snön viner kring huset. Det känns tryggt att veta att det finns hemma även om det bara är att hoppa i bilen och köra till affären och köpa det som fattas.

Jag har torkat svamp och tomater. Gjort "soltorkade" tomater inlagda i kryddor och olja. Frusit in bär och rexat äpplen. Det där med att rexa är fantastiskt. Fick min fästmans mors rexapparat och med den kan jag konservera nästan vad som helst och det håller sig flere år. Bär och grönsaker, maträtter, kött, allt blir fina konserver. Så gjorde man innan frysen fanns och det kostar inget att förvara.

När det är goda tider ska man rusta sig för de dåliga, sa min mormor som levt genom 1918 och vinter- och fortsättningskrigen. Så visst kan det vara bra att kunna de gamla knepen om det inte längre går att köra bil till en affär där det inte längre finns soltorkade tomater.

Inga kommentarer: