roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 8 juli 2008

så sprött

bland maskrosbladen som jag höll på att trampa på. Kameran ser vad jag inte ser. Särskilt när solen lyser och displayen ser helt svart ut knäpper jag i blindo och datorn visar överraskningen! En liten slända solar sig, den har tur, solen skiner idag, den kan tanka värme för att fortplanta sig och så behövs den inte mer.

Vi klampar vidare. Rycker på axlarna, jaha, en slända. Alla möjliga kryp finns det också. Måste erkänna att jag räddar humlor från att drunkna, lyfter upp dem och håller handen för vinden så att de får lite värme från handen för att torka upp. Den ludna kroppen andas, det ena benet höjs som för att värna sig, så börjar humlan putsa sina vingar. Prövar dem, surr, surr, kryper opp på mitt lillfinger som jag i mitt tillstånd av oändligt ädelmod över omsorgen tolkar som ett tack och så flyger den iväg.
Vem vet hur många äpplen, blåbär, hallon och frön den lilla humlan åstadkommer ännu?

Inga kommentarer: