roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 21 juli 2008

hattpärla

i regnskogen. Ja, regnskog kan man med fog säga, så som det regnat. Det droppar och dryper av växter och träd som böjt sig under det våta nerfallet.
Lämpligt väder att baka, jag slog upp min favoritkokbok med livets goda; Två systrars söta. Jag har läst att köpta kakor innehåller härdat fett som gör att det blir rostigt i ådrorna bakar jag småkakor själv med riktigt smör i. Det blir så gott med riktigt smör.
Under tiden kakorna gräddade gick jag ordentligt regnklädd ett varv runt huset och kollade tak- och stuprännor. Endel takrännor har slagit sej av is och snö och det rann och plaskade åt fel håll. Bra att veta, ska säga åt karlfolket som vågar och kan klättra ditupp. Så snabbt och ta ut kakorna ur ugnen, under tiden de svalnade kokade kaffet och så mmm! njuta nygräddat!


Jättegoda med fin syrlig smak av sockret. Snabbakade är de också.

Muskovadosnittar med kaffekross.

ca 15 st.

200 gr rumsvarmt smör
2 1/2 dl mörkt muskovadosocker
1 ägg
2 msk mörk sirap
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

1 dl kaffebönor till garnering
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör smör och muskovadosocker poröst. Tillsätt ägg och sirap
Blanda de torra ingredienserna. Rör samman med äggblandningen till en smidig deg.
Rulla ut på mjölat bakbord i längder, det blir tre. Lägg dem på en smord eller papprad plåt och hacka kaffebönor fint i mixer eller matberedare och strö över längderna. Tryck till lite så att de inte trillar av.
Grädda i ca 20 min. Skär i diagonala snittar ca 2 cm breda medan de är varma. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer: