roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 28 juni 2008

lekstugan


Nu ska jag berätta varför det troligen kommer sig att jag tycker så mycket om att elda i vedspis. Och varifrån mitt trädgårdsintresse antagligen härrör sig. Jag säger bara kanske, man vet ju inte alltid vilka outgrundliga vägar vissa saker tar.

Engång hade den här lekstugan som nu står på vår gård en riktig vedspis med murad skorsten. Det var en liten mini järnspis men någon gång under den tid som lekstugan stod på mormors sommarställe försvann spisen. Någon hade tagit den, rivit ut den ur muren.

Lekstugan är ritad av arkitekt Engel, samme man som ritade byggnaderna kring senatstorget i Helsingfors. Så berättade mormor som tillsammans med sina syskon fått den av sin pappa.

Min mamma har inte lekt så mycket i den. Hon var inte sån sort. Hon tyckte inte så mycket om att leka i den, hon tyckte mera om att vara ute och prata med folk. Så den stod där och var ganska ensam, den fina lekstugan, tills jag som flickunge kom och ville koka sylt på spisen. Men jag fick inte för mormor, absolut inte elda i spisen och inte plocka bären som mormor hade i trädgårdslandet intill. Dem skulle de ha till köket. Mormor var mycket noga med sitt trädgårdsland. Hon märkte genast om någon jordgubbe var borta ur landet. Jag hade provat. Allt skulle tas tillvara.

Jag blev så arg där jag stod i lekstugans dörr att jag petade in ögat på min docka. Jag var skitarg, minns ännu idag hur förbannad jag var. Hemma hade vi inga bär och jordgubbar var rena himmelriket. Efter det kunde dockan inte blinka, ögat var intryckt i en bit i huvudet och det såg på mej, mycket förebrående, ur sitt djup. Det andra ögat blinkade flirtigt på och munnen fortsatte bara att le. Konstig docka. Vad har jag nu gjort igen? In med den i skåpet. Bort.

Mina barn har kokat sandsoppa på en trälåda målad som en spis, och bjudit på kaffe lagat av bruna frön i lekstugan. Nu leker mitt barnbarn där, vi har saftkalas på låssas och han säger: Spill int nu, mommo. Vill du ha mejr?

I jordgubbslandet intill mognar bären snart. De är, vartenda ett, till för barnbarnen.


2 kommentarer:

Evelyn, i hemmet sa...

Förstår att du ville leka i den! Det är ju alla barns dröm att få vara i en stuga med riktig spis! :) Härlig blogg du har! Ska kika runt lite mer!
Kram, kram!

Mamma med mera sa...

Vilken underbar lekstuga och vilken fin blogg du har. Ska kika vidare här nu. Ha en bra dag! kram Pernilla