roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 10 maj 2008

kaffe i trädgården

med mamma idag. Hon krymper för varje år, mamma. Blir mindre och mindre medan hennes jag, det som är hon för mig blir större och större. Vi sitter och drar ut på den, på tiden. Vi gör som vi brukar, småpratar om det vi brukar och bakom oss finns alla åren och alla händelser och alla gemensamheter man bara kan ha med en mamma som varit som den bästa väninna i mer än ett halvsekel.

Det är en mycket speciell stund, som alla jag får med henne eftersom tiden inte tillåter sig obegränsat och säger sig snart vara en annan. Hon säger medan hon kisar mot solen och röker sin cigarett: " Min mamma sa åt mig engång att hon skulle ta tillbaka sitt flicknamn men du ska inte göra det. Efteråt förstod jag varför hon sa så."


En dag ska jag försöka reda ut hennes historia som spänner 84 år. Den är ett tidsdokument och en släkthistoria som är värd att spara.

I morgon är det Mors Dag.


1 kommentar:

Randi sa...

Så innerligt du beskriver din mamma.
Tack för att du delar med dig.
Kram Randi