roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 17 maj 2008


Gratulerer med anledning av dagen! Farfars hemland och pappas medborgarland och mitt tills dess jag bytte till finskt för enkelhetens skull. Är född och uppvuxen i Finland men känner för det norske och alla släktingar där.

Som svenskatalande norsk medborgare född och bosatt i Finland sökande tandteknikerjobb i Danmark kunde jag då som nyutexaminerad inte ha tett mig mer skandinavisk.

Idag spelar det egentligen ingen roll vilket land i Norden man kommer ifrån. Europeiska Unionen är som ett Europas förenta stater och Skandinavien ett land inom det. Förutom de norske som vill hålla sig lite för sig själva och pumpa upp sin olja och ha det roligt.


I natt hade det varit kyligt i växthuset. Jag trodde inte det skulle frysa men de känsliga gurkorna och melonplantorna hängde sorgesamt ner. Till all lycka hade inte alla frusit. Men det är ju inte konstigt, vi är ju bara i maj månad ännu. Dumt av mej att inte ställa in värmeflåsaren.

Allt står i knorr och väntar på värmen. Det var frost i gräset i morse och jag hoppas de blåbärsblommor jag redan såg i skogen inte har frusit. Om jag skulle värmeflåsa ett parti där så att humlorna kunde värma sig..



3 kommentarer:

Anonym sa...

tråkigt min långa insändare på min kära fästmös "syttonde maj" inte kom fram, här en fökortad,.
Vi sjöng i Kuntsis muse i kväll "Naar fjordene blaaner" å efteråt ett fyrfalldigt leve för Norge, så de så. Du sku ha varit å lyssnat !!!

Morelli sa...

oofifgrhWow! Vilken bild! så grafiskt abstrakt först..

Morelli sa...

lite mer ordverifiering: "beytcvgp"