roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

lördag 31 maj 2008

sparv i tranedansen

En kille ringde och sa att jag måste komma till hamnen, vattnet i båten står upp till motorlådan.

Det är fördelen med att ha en annorlunda båt, de flesta vet vems den är.

Just då höll jag på med maten. Hoppade snabba tag i bilen, såg för min inre syn en halvt sjunken båt. Jag hann nappa ett ämbar att ösa med. Hade ont samvete för att jag inte åkt och kollat oftare, men där flöt hon om än hon låg lite djupare än vanligt.
Efter det jag fått henne tömd försökte jag starta. Inte ett pip. Ackun är väl tom eller så har elsystemet blivit vått. Tog loss ackun och kånkade den till bilen och hem till laddaren. Röd till pluss och svart till minus. Jo, röda lampan lyste. Men så slocknade den, hur..? Hur mäter man strömmen i ackun? Kom ihåg någon flaskliknande pipett, var finns den?
Här står ju en acku, den verkar laddad. Kånkade den till bilen men hann inte föra den till båten eftersom mor skulle och äta. Hämtade henne och medan soppan kokade gjorde jag en rabarberpaj med kokostäcke åt oss till efterrätt.

Den blev jättegod! Åt så mycket! Men tyckte att det var jag värd efter allt kånkande med ackur hit och dit.

Nu ska jag cykla ner till hamnen i sommarnatten och kolla båten. Måste fråga något karlfolk varför den inte startar. Båten borde ha rigg och mast i reserv, och åror så jag kom mig ut när fästemannen inte är tillstädes och hjälper en som inte förstår sig på det tekniska.

Inga kommentarer: