roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

fredag 21 mars 2008




Inte för deras innebörd utan för deras stillhet skulle jag önska mig fler långfredagar. Stan var nästan tom i morse när jag tog en cykeltur. Öde gator, en eller två bilar, så stilla och småstadslikt. Kunde föreställa mig hur det varit förr. Innan bilarna. Ju färre människor ju närmare varann är man. Eftersom det inte myllrar av människor ser man de enstaka som finns och blir nyfiken. Vem är det som också är ute och rör på sig där?
Jag blir nevös och vimsig av vimmel.

Vi åt fisk idag, som sig bör på långfredag. I morron blir det blinier hos bror, memma, fårstek, pasha och Fazers mignon-ägg. "Fågel eller fisk?" Mamma gömde dem och vi fick söka." Det bränner! Nej, kallt, kallt! " Chokladen var så mäktig att man knappt orkade med hela ägget. Eller så hade tuppen i väggen värpt om vi varit snälla. Då kunde vi hitta pulu-gryn under dynan. Pulu-gryn är små fruktkarameller formade som miniägg i olika färger. Inte så bra med karameller till natten. Att tuppen kunde värpa där i väggen till påsk var helt naturligt.

Inga kommentarer: