roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 3 december 2007

serveringsbordet






och toalettbordet ska bli restaurerade fastän jag vet att gamla möbler ska behålla sin patina, sitt slitna utseende för så ska de se ut, det ska synas att de varit med. Men de har ju engång varit nymålade och fina och det vill jag attt de ska få vara igen. Att man har målat om dem syns på alla lager av färg som kommer fram under den blankvita senaste färgen. Där finns en fin pärlgrå nyans och en mörkare grå och längst under skymtar en brun nyans. Allra längst under verkar bordet ha varit betsat.
Den pärlgrå ska jag försöka ta tillbaka, måla på nytt. Den har tydligen funnits ett par gånger tidigare.

Krusidullerna på benen har markerats i en mörkare grå, men nu senast har de varit målade i ljusblått. Är osäker på om det är ett serveringsbord eller soffbord, jag minns att det stod framför en lång pinnsoffa i samma stil på mormors veranda på villan. Där satt jag med mina småkusiner och spelade kort när det regnade. Soffan ska jag ta itu med i sommar.

Jag vet inte om jag gör rätt. Ska jag låta bordets historia vara kvar där med alla sina färglager, sandpappra och spackla igen ojämnheter och bara måla en ny yta eller ska jag ta bort all gammal färg? Det är 1 mm tjockt och har krackelerat och spruckit, skulle kunna spara någonstans så man ser hur bordet sett ut.

Sekretären i bakgrunden restaurerade jag i somras men den blev för vit. Det ser jag nu när de andra står bredvid med den färg de haft förut, men de kanske grånade med tiden..




Inga kommentarer: