roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 26 november 2007

fina fisken

Nu sitter jag här i Umeå och känner mig lite småhungrig, snart ska vi gå fixa lite käk asså. Men innan det faller det mig i hågen detta med att äta mera fisk. Fettet i fisk hör till det goda fettet. Mer fisk och grönsaker ska vi äta och bland grönsakerna ska det finnas baljväxter för deras väg i vår mat är mindre energikrävande än kött.

Lax är lyx, och strömming hör till vardagsmat. Nej nu är de tvärtom. Jag tvekar att köpa strömming lika ofta som förut för dioxinerna. Lax och blockfisk är lättlagat men blir lätt ensidigt i längden. Hur mycket jag än anstränger uppfinningsförmågan att variera. Jag vill gärna äta mera fisk men det blir alltmer tveksamt när den här boken kommit ut.

Här kommer ändå en klassisk strömmingsrätt, lika god varm som kall. Särskilt god kall på smörgås.

Kräftsströmming

4 port

600 g strömmingsfilé
1 tsk salt
6 dillkronor eller 2 tsk dillfrö
4 msk tomatpuré
1 1/2 dl vatten

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Skölj strömmingen hastigt i kallt vatten. Klipp bort ryggfenan och lägg ut filéerna. Salta och rulla ihop. Lägg rullarna tätt i en smord ugnssäker form. Lägg dillkronorna ovanpå eller strö över dillfröna. Rör ut tomatpurén i vattnet och häll det över fisken. Täck över med aluminiumfolie. Grädda i mitten av ugnen ca 25 min

Inga kommentarer: