roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

tisdag 27 november 2007

sjöfolk


och sjöresor, det är något gåtfullt med dem. Ombord på färjan hade jag tid att låta tankarna gå lite hit och dit. Sjuttio procent av jordens yta består av vatten och för att nå andra kontinenter har människan varit tvungen att kliva i en båt, tidigare utan att vara riktigt säker på vad som mötte på andra stranden. Galenpannor till upptäckare som gett sig iväg rätt ut i tomheten borde inte ha varit så nyfikna och så dumma mot folk som tog emot dem på Kurrekurreduttön. Tänker jag bland annat.

Sjöresor är längtansresor, man är bara till hälften varse i nuet, det är ett tillfälligt liv livet på sjön. En stillastående rörelse, en slags vila i otålighet och det har blivit ett tillstånd som har gripit tag i medvetandet på ett så starkt sätt för sjömän för hur skulle de annars åtminstone förr ständigt längta ut till havs?


"Seeman, wind und welle, rufen dich (eller är det dir, dativ eller ackusativ, :-O ) nach Haus, denn deine liebe ist ein Schiff, deine seehnsuht sind die Sterne.. Uber Rio und Shanghai, uber Bali und Hawaii"..

Men här är det bara Obbolaröken som möter med sina dofter.

I Umeå hamnade vi in på min gamla arbetsplats, Åkerbloms bokhandel, numera Akademibokhandeln. Jag trillar alltid som ett moget päron i en bokhandel, kommer ut med flere böcker. Nu hittade jag äntligen en Doris Lessingpocket, är nyfiken på henne. Också Anna Politkowskajas Putins Ryssland, som hon sakligt skrev och fick så tragiskt sätta livet till för sina åsikter. Stephen King har jag aldrig läst, vet inte om jag är lite skraj för skräck men detta var en bok om att skriva och det kan han så där kan man ju kanske hitta lite matnyttigt

På hemvägen fick jag ett par stickade barnsockor färdiga och filmerna de visade var så spännande att jag får sticka om tån. Det var kallt i sittsalongen, tur att jag hade ylletröjan och de nya varma överdragsbyxorna på mej.

3 kommentarer:

moooe sa...

Fint att du om dig hem ordentligt och tack än en gång för en superb helg!

lws sa...

nåja, skall försöka, går det hem till Dej i Nykaabi?? Jag tycker att Du skriver så gulligt o finurligt så man-, å kvinna, har sällan, eller aldrig , fått uppleva ordets möjligheter att beskriva tankar å känslor som Du förmedlar så innerligt. (kommentar inte bara för detta inlägg)

moooe sa...

Rättesle: Åkerbloms och Akademibokhandeln är skilda bokhandlar. Åkerbloms heter fortfarande Åkerbloms.