roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

måndag 29 oktober 2007

rysk litteratur

före under och efter oktoberrevolutionen läser jag med intresse just nu. Förut intresserade det mig inte alls, alla desa fakta och namn från en gången tid. Men boken om Hitlers eventuella förhållande med sin favoritskådespelerska Olga Tjehova som jag först läste gav en sån djup inblick i det ryska högreståndslivet före revolutionen och gjorde mig nyfiken på att få veta mera. Men först


Vladimir Majakowskij. Han borde vara hett stoff i dagens Ryssland. Han var författare, poet och bildkonstnär, född1893, ca tio år efter min mormor, och dog 1930, 37 år gammal. Det som bland annat är så intressant med honom är att han var djupt förälskad i sin bäste väns hustru Lilia Brik och att de tre tillsammans bildade en märklig troika. Till henne skrev han kärleksdikter, han förde in den nya futuristiska stilen, han beundrade Marx, var politiskt engagerad i det ryska socialdemokratiska partiet som sedan blev en del av bolsjevismen.
Han tog sitt liv besviken på kärlek och politik. Det han lämnat efter sig är en fängslande bild av en begåvning som skulle ha kunnat bli en av de största författarna i Ryssland i stil med Pasternak om han hade varit mindre intensiv.

Min mormor och morfar bodde i Petrograd, dagens St. Petersburg, inte långt från Tsarskoje Selo. Mormor hann hoppa på det sista tåget till Finland 1918 innan det blev så råddigt i Ryssland att ingen gick säker. Morfar blev kvar, han skulle komma efter med pick och pack men jag tor att han egentligen var glad att bli av med min tråkiga mormor. Han ville se hur händelserna skulle utveckla sig. Han var en kvinnokarl, nyfiken och äventyrslysten. Liksom de flesta som levde i dåtidens Ryssland anade han nog inte vad som skulle hända. När bolsjevikerna stormade Vinterpalatset följde han med i strömmen av all tumult.
Ändå måste han ha insett att det började urarta, bäst att ta sig därifrån innan det blev alldeles för sent. Han bytte vodka mot slitna kläder och en pistol med en skjutskarl, fick tag på två hästar och tog sig senare på de märkligaste vägar till fots genom Karelen upp till Jakobstad där mormor bodde hos släktingarna.
Fem år efter föddes min mor. Inte av min mormor, hon var så pryd. Men det är en annan historia.

Aristokratin som i flera släktled varit vana med rikedom och ett kultiverat sällskapsliv utvecklade en livsstil som de ansåg vara noblesse oblige ( adelskap förpliktar) men som var fjärran från och oinformerande om hur det egentligen förhöll sig utanför slottsträdgårdarna. Kanske det var en vana som levde kvar efter Potemkin och hans kulisser under Katarina Den Storas tid.

Ryssarna är inte vana med demokrati, de har i generationer styrts av starka härskare som på olika sätt har hållit det enorma landet i tukt och maktens förmaning. Putin är den nye folkvalde tsaren lika omvälvande och oförutsägbar som aprilvädret.
Det är spännande och skrämmande att se hur han ska lyckas med sitt egenhändigt skapade storföretag, Ryssland.

Inga kommentarer: