roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

torsdag 13 september 2007

moments of reflection

sitter i bilen en stund innan jag kliver ur. Sitter bara där och är. Om jag ger mig tid. Det gör jag ofta. I morse vid huvudstråket genom vår pyttelilla stad. Satt och såg på allt som rörde sig innan jag gick in på banken i ärende. Mumsade färsk lakrits. En långtradare passerade med UPM slogan längs hela sidan: "Energi ur skogen." Fjärrvärme till bubbelbad och frysdiskar. Skogen förvandlad till "förnyelseyta."
En annan långtradare med slaktdjur. Man kunde se ryggarna genom de gallerförsedda fönstren. De skulle bli mat. Plommonspäckad inre file´. Rostbiff och köttbullar. Fyllda frysdiskar. Vad kände de? En bil med gott bröd från Fazer. Vetet i världen minskar på grund av torka på grund av växthuseffekten. En bil med Targa märket på sidan. Extrema fiskebåtar, arbetsbåtar. Tullbåtar. Trålfiske vid Lofoten. Flundra i vitt vin. Krabba. Hajbrosk för gamlingar med ömma leder.

Så kom en äldre man i påsiga byxor ömt hållande något han köpt på elaffären. Morfar har varit till stan och handla. Morfar som sett mycket i sina dar.

Alla som rusar i sina jobb är beroende av en och samma grundförutsättning, men hur många tänker på det? Det självklara.

En äldre dam cyklade långsamt på trottoaren, väskan på styret. Balanserade vingligt ner på gatan. Hon sköter sina pelargoner. Har ett handarbete på gång och ska nu se om hon hittar billiga ljungplantor i blomsteraffären. De nya innehavarna pratar dålig svenska, tänk att det blir mer och mer finskt överallt!

Två ungdomar på en cykel, flickan satt i sadeln med dinglande ben medan killen stod framför och trampade. Nonchalanta, medvetna om och mitt i sin ungdom. Två flickor med höstsolen i håret gick förbi och in på biblioteket. Den ena gick mycket snyggt, svajigt och ledigt, lång och smal som hon var. Den andra tungt och framåtlutad som om hon tog stöd mot luften framför.

Så stoppade jag munnen full med färsk lakrits och gick in på banken med min faxlapp och blev en i mängden.

Inga kommentarer: