roligt att du tittar in! Här skriver en mamma till tre utflugna barn och mormor till tre småpojkar.

onsdag 26 september 2007

indiansommar




är eftervärmen som kommer när träden redan är höstgula. Vilken ljuvlig dag vi fick igår! Jag påtade i trädgården, tog bort hallonbuskar och jätteklintbusken för de hade vuxit sig så stora, de skymde sikten till kryddlandet. Kryddlandet som är en råddig tät buske av alltmöjligt och ringblommor lite här och där in spridda.

Nu står rosenvialen i knopp. Hoppas den hinner visa sina blommor innan frosten tar den. Jag är så nyfiken på hur de ser ut. Den är perenn så hoppas den övervintrar.

Så kom dotter med barnbarn en liten ljuvlig stund! Vi satt i trädgårdsgungan och pratade medan den lille sov och storabror lekte med mobbos leksaksbil i sanden. Det gjorde han faktiskt som ett snällt barn i tre minuter. Däremellan hann han överallt som en liten tornado fara fram innan mor eller mormor är i hälarna och ojar och gastar och säger nejnej, fyfy ajabaja, eller hans namn med stora bokstäver.

Efteråt när de gått hem och tuti kom mobbo, sonen och ville ha hjälp med att flytta möbler till sitt nya "värelse." Köksmöbler som är gjorda i Terjärv utan en enda spik, en byrå med många små lådor, musikanläggningen och gräsklipparen. Det gick bra, med lite ärräpäitä och råstyrka fick vi inbaxat allt. Så klippte jag gräset för att han skulle se var blommorna fanns, eller funnits. De hade sprungit iväg då ingen sett efter dem på så länge och var lite här och där nu. Jag beskar äppelträden lite så man kunde komma fram i den lilla trädgården, tog bort torra kvistar, kapade häggsly i syrenhäcken och drog ner klematisen som sagt upp sig och nu hängde grå och sorglig längs uthusväggen. Synd, den var så fin ifjol med gula klockblommor. Tyckte den inte om att vi tog över huset? Nå, den blå bredvid klättrar och mår bra i stället och får mera rum. Klematisen som klättrar upp i äppelträdet har blommor som stora lila kraschaner, helt fantastisk.

Hemma tappade jag upp ett bad, gick ut en sväng med Emmahunden och kröp sen ner i badet efter hemkomsten. Gissa om det var skönt efter allt kroppsarbete! Att få flyta i varmt varmt vatten är mums för mamma. Stod sen på balkongen i månens sken och torkade mig i den ljumma nattvinden.
En alldeles särskilt underbar dag.
Idag har jag tvättat alla fönster på husets utsida. Hittade ett dundermedel i garaget, spolarvätska till bilen. Det löddrade alldeles hemskt fast jag satt bara lite i tvättvattnet men doftade gott. Antifreeze, så nu blir det inga isblommor på fönstren då, väl? Nu glänser de i alla fall klara som dagen. Vet att det går några år innan de blir så fina nästa gång igen...

1 kommentar:

bianca sa...

Hej igen! Jag menade inte att du behövde ta bort länken till mej. Det är ju bara positivt att någon länkar till en. Men kanske du tröttnade på den av någon annan anledning :-)